10 november 2020

Reviderade kursplaner påverkar organisation av sva-undervisning

Som ni säkert redan vet har Skolverket reviderat grundskolans kursplaner och dessa börjar gälla från hösten 2022. Har ni börjat prata något om implementering av de reviderade kursplanerna för grundskolan? I det här blogginlägget skriver jag en del om vad revideringen av kursplanerna i svenska och svenska som andraspråk (sva) kan innebära för grundskolor och vad som kan vara viktigt att lyfta och diskutera i implementeringsarbetet. Blogginlägget avslutas med några förslag på frågeställningar som ni gärna får använda er av.

Skolverket har påbörjat implementeringsarbetet med att t ex publicera en del material samt webbinarium för skolchefer och rektorer. Jag tänker dock att det finns en väldigt viktig aspekt angående revideringen, som inte riktigt tydliggörs i Skolverkets övergripande material, och det gäller de ökade skillnaderna på kursplanenivå mellan ämnet svenska och ämnet svenska som andraspråk. En förändring som jag tror kommer att påverka skolornas organisation av undervisningen i svenska och svenska som andraspråk i allra högsta grad. Skolverket skriver följande:


Det är bra att Skolverket tydliggör att svenska som andraspråk tydligare framställs som ett eget ämne men jag tänker att svaret inte riktigt tar hänsyn till att organisationen av undervisning i svenska och svenska som andraspråk behöver relateras till elevernas olika behov. Därför väljer jag att fokusera lite extra på just det i detta inlägg.

Nya kursplaner påverkar organisation av undervisning

Jag tänker att det finns en rätt stor risk att de organisatoriska delarna av ämnet svenska som andraspråk åsidosätts i implementeringsarbetet eftersom kursplaner till största del är lärarnas verktyg. Dock kommer den enskilda läraren aldrig kunna implementera sva-kursplanen i undervisning om hen samtidigt ska undervisa i svenska och ha en orimligt heterogen elevgrupp med nyanlända elever, sva-elever på olika nivåer i andraspråksutvecklingen och elever med svenska som modersmål. Vi har två svenskämnen av en anledning. Implementeringen av kursplanerna är ett gott tillfälle att påminna våra beslutsfattare om att elever som får undervisning i svenska och sva har olika behov, behov som långt ifrån alltid kan mötas i samma undervisningsgrupp av en enda lärare. Det kan också vara bra att påminna om att svenska som andraspråk är ett behovsprövat ämne och att det krävs en individuell bedömning av elevens behov innan rektor fattar beslut om sva.

Svårare med svenska och sva i samma klass

Det är viktigt att vi som undervisar i svenska som andraspråk, och vi som har kunskap om sva-ämnet, påpekar att det efter revideringen kommer vara betydligt svårare att undervisa i svenska och sva i samma undervisningsgrupp, med tanke på de betydande skillnaderna i syfte och innehåll. Vi behöver också påpeka att det i sva-kursplanen tydliggörs att elever som ska lära sig svenska som ett nybörjarspråk har andra behov än elever som har nått avancerad nivå i andraspråksutvecklingen. Här behöver man alltså kunna ha en flexibel organisation på skolorna. Nyanlända elever behöver t ex i stort sett alltid sva i en separat undervisningsgrupp, vissa elever som har nått avancerad nivå i andraspråksutvecklingen kan gynnas mest av att få sva i samma undervisningsgrupp som svenskundervisningen medan andra elever fortsatt kan behöva sva-undervisning i separat grupp. En viktig del av sva-ämnets syfte är att undervisningen ska ge eleverna rika möjligheter att kommunicera i tal och skrift på svenska, utan att det ställs för tidiga krav på språklig korrekthet samt att eleverna ska våga uttrycka sig i olika sammanhang. Vi vet att en del elever tystnar när de får sva-undervisning i samma klass som svenskundervisningen vilket innebär att de går miste om viktig undervisning och möjligheter att få öva på svenska språket. Här behöver vi alltså vara väldigt medvetna om att olika elever har olika behov och se till att skolan har en sådan flexibel organisation att man kan möta dessa olikheter. I en sådan organisation är det nästan nödvändigt med tvålärarsystem i svenska och sva samt att elever som ska lära sig svenska som ett nybörjarspråk får sva i en separat undervisningsgrupp. Detta är dock långt ifrån hur det ser ut i många skolor idag, där det lite för ofta är en svensklärare som undervisar i svenska och sva i samma klass - utan sva-bildning. I min bok Svenska som andraspråk skriver jag mer om organisation av sva-undervisning och där finns följande exempel på organisationsmodeller:

Svårare för svensklärare att undervisa i sva

Ytterligare en viktig sak att poängtera är att sva-undervisningen efter revideringen ska utgå ifrån ett andraspråksperspektiv, utöver att undervisningen ska ha ett sva-specifikt innehåll. Även bedömning av elevernas kunskaper ska utgå ifrån ett andraspråksperspektiv eftersom lärarna, när det gäller den språkliga korrektheten, ta hänsyn till att elevernas muntliga eller skriftliga språk i olika grad kan "innehålla andraspråksdrag beroende på den innehållsliga och tankemässiga komplexiteten". Dessa förändringar kommer att ställa ökade krav på utbildade och behöriga sva-lärare.

En utbildad sva-lärare har kunskap om bedömning av andraspråksutveckling, olika steg i andraspråkutvecklingen och vet skillnaden mellan typiska andraspråksdrag och andra "språkfel", som vilken elev som helst kan göra. Andraspråksdrag betyder inte att en elev kan göra vilka språkliga fel som helst och ändå få godkänt betyg. Långt ifrån! En sva-lärare vet att det är komplexiteten i språk och tanke som behöver vara utgångspunkten när man bedömer den språkliga korrektheten - eftersom det är lika höga krav på den innehållsliga kvaliteten i sva som i svenska. Men hur är det för svensklärare utan utbildning i sva? Känner de sig trygga i att undervisa i sva och göra bedömningar där man behöver ta hänsyn till andraspråksdrag både i relation till elevens nivå i andraspråksutvecklingen och i relation till det innehåll som eleven försöker förmedla? 

Andraspråksutveckling, andraspråksinlärning och bedömning av ett andraspråk i utveckling är liksom andraspråksdidaktik inget som ingår i svensklärarutbildningen och det kommer således vara betydligt svårare att undervisa i sva som obehörig (svensk)lärare. Detta behöver våra olika skolhuvudmän vara medvetna om när implementeringsarbetet drar igång eftersom revideringarna definitivt kommer väcka frågor hos lärare och rektorer om hur man ska hantera det faktum att kompetens och resurser ofta saknas.

Vad behöver satsas på?

Det kommer vara oerhört svårt för varje enskild rektor att organisera för kvalitativ undervisning i svenska och sva eftersom det är dyrt med tvålärarsystem, förberedelseklasser och kompetenshöjande insatser. Här behöver vi alltså både påpeka och förklara för våra nationella och lokala beslutsfattare, politiker och tjänstemän, vad de reviderade kursplanerna i svenska och sva kommer innebära i praktiken och vad som behöver satsas på. Våra beslutsfattare behöver vara medvetna om att det kommer krävas resursförstärkning för att skolorna ska kunna implementera den reviderade kursplanen i svenska som andraspråk, annars kommer många elever i praktiken att få undervisning i svenska.

Här är några punkter som kan vara viktiga att satsa resurser på:

  • Organisera sva-undervisning för nyanlända elever i separata undervisningsgrupper/förberedelseklass.
  • Tvålärarsystem i sve och sva.
  • Satsa på goda förutsättningar för svensklärare att läsa in sva-behörighet inom Lärarlyftet eller som lokal uppdragsutbildning (finns särskilda statsbidrag för detta).
  • Förändrad lärarutbildning så lärarstudenter kan välja sva som ämne inom grundlärarprogrammet åk 1-3 och åk 4-6.

Förslag till frågor som kan behöva diskuteras inför implementeringsarbetet:

  • Hur ser kompetensen ut gällande svenska som andraspråk?
    • Hur många av lärarna har dubbel kompetens i svenska och sva?
    • Hur många undervisar i sva utan sva-utbildning?
  • Hur ser vi på kompetensförsörjningen i sva i ett längre perspektiv?
    • Behöver vi satsa på poänggivande och behörighetsgivande vidareutbildning, i form av uppdragsutbildning, i sva för redan verksamma svensklärare?
    • Hur ska vi tänka vid rekrytering?
  • Hur organiseras undervisningen i svenska och sva på våra olika skolor?
    • Är det skillnad mellan låg-, mellan- och högstadium?
    • Varför organiserar vi på det sätt vi gör?
    • Synliggörs det i tjänstefördelningen att undervisningen i svenska och sva är olika ämnen (eller förväntas det att en ensam lärare ska undervisa i två ämnen samtidigt)?
  • Organiserar vi sva-undervisningen så den möter den heterogena elevgruppens olika behov (från nybörjarnivå till avancerad nivå i andraspråksutvecklingen)?
    • Får nyanlända elever sva-undervisning som utgår ifrån att eleverna ska lära sig svenska som ett nybörjarspråk?
    • Ges sva-elever, inom sva-undervisningen oavsett organisationsmodell, rika möjligheter att kommunicera i tal och skrift på svenska? Ges eleverna förutsättningar att utveckla sitt svenska tal- och skriftspråk så att de vågar uttrycka sig i olika sammanhang? 
  • Vad behöver rektorer för att kunna organisera undervisningen i svenska och sva utifrån elevernas olika behov?
  • Hur ser lärarna på organisation och genomförande av undervisning i svenska och sva?
    • När och varför kan det vara en fördel att undervisa i svenska och sva i samma undervisningsgrupp? När och varför kan det vara ett problem?
  • Hur ser lärarna på de ökade skillnaderna mellan kursplanerna i svenska och sva? Hur påverkar detta deras undervisning och elevernas möjlighet att nå målen?

7 kommentarer:

  1. Jag är mycket förvånad över den mirakulösa upplevelsen och underverken av DR ISIKOLO som har spridits på internet och över hela världen, hur han fantastiskt hjälpte människor över hela världen att återställa sina förlorade älskare. Jag kontaktade honom efter att ha gått igenom så många vittnesmål från olika människor hur han hjälper till att få tillbaka ex älskare tillbaka. Jag berättade för honom om min man och hur han övergav mig för cirka 4 månader sedan och lämnade hemmet med allt jag hade. Jag blev förbryllad när han bara sa åt mig att le och vila och försäkra mig om att han kommer att klara allt på bara 48 timmar. Jag följde processen och han gjorde sitt arbete. Efter den andra dagen min man ringde mig, jag var bara så chockad så jag valde samtalet och trodde inte mina öron. han bad mig verkligen att förlåta honom och lovade på telefon. Det var tydligt att DR ISIKOLO återställde den kärlek och lycka vi hade och att förbli permanent. Om du behöver en effektiv och verklig trollformler för något problem i ditt liv kan du kontakta Dr Ofemo på hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller hans WhatsApp honom på: +2348133261196.

    SvaraRadera
  2. Jag är imponerad och känner mig fantastisk att jag har min före detta man tillbaka till mig. Jag heter Veronica Adrian. Jag är väldigt glad idag över att vara den som skriver om min hjälpare som bad för mig över mitt förhållande. Gud använde verkligen den här mannen för att hjälpa min situation. Snälla, hör mina ord om du letar efter en trollformare som kan hjälpa dig, kontakta DR ISIKOLO. Han är den bästa trollformaren som kan hjälpa dig idag. För några månader sedan hade jag och min man ett enormt äktenskapsproblem som ledde till vår skilsmässa. Det var ett helvete för mig och min pojke att vi var tvungna att flytta till en annan stad. Jag blev ensamstående förälder. Jag träffade Dr Isikolo bara för ungefär en månad sedan när jag berättade för honom om min situation och han sa åt mig att inte oroa mig för det. Inom två dagar kom min före detta man tillbaka till mig. Det hände en tisdagsmorgon när jag fick ett samtal hemifrån (mina föräldrar) att han har letat efter mig. Jag accepterade att han skulle komma till min plats och bad mig om ursäkt när jag knäböjde framför vår son. Jag visste direkt att den här mannen har hjälpt mig. Jag är en väldigt glad kvinna med allt som hänt i mitt liv. Om du vill kontakta en trollformler, träffa Dr Isikolo och du kommer att bli förvånad över de fantastiska förändringarna i ditt liv. Hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196.

    SvaraRadera
  3. Ja det är sant att DR ISIKOLO är den bästa trollformaren någonstans. Jag heter Marie Lyons och jag var kund för DR ISIKOLO och jag måste säga att han är en riktig trollformler. När jag kontaktade den här trollformaren hade min pojkvän lämnat mig i 2 år och jag har alltid velat ha honom tillbaka till mig. Jag träffade DR ISIKOLO för att hjälpa mig för ungefär en månad sedan och jag har återanslutit till min pojkvän. När min ex pojkvän lämnade mig var det oroligt för mig att jag slog min äldre syster en viss morgon för ingenting. Det här blev en katastrof för mig att jag hade ett fysiologiskt trauma och min familj var mycket orolig för min hälsa. Efter 2 år återställde DR ISIKOLO kärleken och lyckan vi delade. han är frisk och redo att hjälpa alla som kommer till honom. Strax efter 2 dagar ringde mitt ex mig och ville träffas. Jag tackade ja och förberedde mig för att träffa honom och han berättade för mig hur han hade känt sig skyldig för det han gjorde och han ville ha mig tillbaka. Jag berömde DR ISIKOLO för hans fantastiska hantverk och jag kommer att rekommendera honom till alla som behöver en trollformler. Kontakta honom för att hjälpa dig och snabbt på hans e-post E-post: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +23481333261196.

    SvaraRadera
  4. Hej alla, jag heter Viktoria Andro. Jag trodde aldrig att jag skulle le igen, min man lämnade mig med två barn i ett år och två veckor. Alla ansträngningar för att få tillbaka honom misslyckades. Jag trodde att jag inte skulle träffa honom igen förrän jag träffade en kvinna som hette Christina som berättade mig om en trollformler som heter DR ISIKOLO, hon gav mig hans e-postadress och mobilnummer och jag kontaktade honom och han försäkrade mig att inom 48 timmar kommer min man att komma tillbaka till mig. Om mindre än 48 timmar kom min man tillbaka och började tigga om förlåtelse som sa att det var djävulens arbete, så jag är fortfarande förvånad över detta mirakel, jag tror inte riktigt på några andliga läkare. DR ISIKOLO återställde kärleken och lyckan i min förening och jag är med min man och är för alltid vår. om du behöver hjälp med att få lösningar kan du kontakta honom utan dröjsmål. E-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller direkt på WhatsApp +2348133261196.

    SvaraRadera
  5. Jag heter Ivana Lasse och efter 5 år i äktenskap med min man med 2 barn började min man bete sig konstigt och gå ut med andra damer och visade mig kall kärlek, vid flera tillfällen hotar han med att skilja sig om jag vågar fråga honom om hans affär med andra damer, jag var helt förkrossad och förvirrad tills en gammal vän till mig berättade för mig om en trollformler på internet som heter DR ISIKOLO som hjälper människor med relations- och äktenskapsproblem genom kärlekens krafter, först tvivlade jag på om sådana sak existerar någonsin men bestämde mig för att ge det ett försök, när jag kontaktade honom hjälpte han mig att besvärja mig och inom 48 timmar kom min man tillbaka till mig och började be om ursäkt, nu har han slutat gå ut med andra damer och hans med mig på gott och på riktigt. Kontakta denna fantastiska kärleksförtrollare för att ditt förhållande eller äktenskapsproblem ska lösas idag via: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom via WhatsApp +2348133261196.

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket DOKTOR ISIKOLO för att du fick min före detta pojkvän att komma tillbaka till mig. Mitt namn är Nora Pepe och jag skriver detta underbara vittnesbörd om denna man. Han förverkligade alla mina önskningar. Min pojkvän och jag dejtade i mer än 3 år och även om vi hade haft så många bråk men vi tänkte aldrig på ett uppbrott. En dag ringde han mig över telefon och berättade hur han är trött på förhållandet och inte kan se någonstans att vi är på väg till. Det har gått månader och min pojkvän kontaktade mig inte längre och jag hörde inte från honom längre och hans mobiltelefon var frånkopplad. Jag visste att jag måste söka hjälp på grund av den så mycket kärlek jag har till honom. Jag kontaktade denna fantastiska trollformler eftersom jag aldrig har kontaktat någon tidigare och jag säger att efter två dagars kontakt ringde min ex pojkvän mig och bad att få träffa mig och nästa morgon bar han en ring på mitt finger. Jag är väldigt glad eftersom jag snart kommer att bli en gift kvinna med hjälp av den här fantastiska trollformaren som heter DOCTOR ISIKOLO. Jag lovade att manifestera dina verk för alla och kontakta den här mannen för att hjälpa dig på: isikolosolutionhome@gmail.com eller hans WhatsApp: +2348133261196.

    SvaraRadera
  7. Jag vill tacka Great DR ISIKOLO för att han kom med Restoring My trasige äktenskap. Jag heter Anna Dario. Ingen kunde någonsin ha fått mig att tro att vittnesbördet någonsin kommer att bli verklighet. Jag var världens största skeptiker men jag fick höra av en pålitlig källa (en mycket nära medarbetare) och jag provade det, det var en av de bästa sakerna jag någonsin har gjort. Mitt kärleksliv var i spillror, hjärtekross och var på randen av en tredje. Jag kunde helt enkelt inte möta ytterligare en skilsmässa och jag ville försöka hårdare för att få vårt förhållande att fungera men min man verkade inte bry sig. Han gjorde slut med mig igen. Jag var förvirrad och vet inte vad jag ska göra igen, snarare för att komma i kontakt med DR ISIKOLO. Han gjorde en kärleksförtrollning som fick min man att komma tillbaka till mig på exakt 48 timmar, försäkrade han mig. vi är nu väldigt nöjda med oss ​​själva. DR ISIKOLO fick henne att inse hur mycket vi älskar och behöver varandra. Den här mannen är på RIKTIGT och för gott. han kan också hjälpa dig att fixa din trasiga relation. Jag fick tillbaka min man! Det var som ett mirakel. kontakta honom nu om du behöver hjälp. e-post: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196.

    SvaraRadera