18 oktober 2011

Mattepromenader

Jag var på kurs förra veckan och en liten delkurs innebar ett par timmars dans-matte, dvs att träna matte med hela kroppen, gärna till musik. Något annat de pratade om var mattepromenader, att träna på något inom matte medan man var ute och promenerade eller medan man var på väg någon stans. Detta passade mig alldeles utmärkt eftersom vi går ut på promenad varje dag och jag gärna vill att vi gör något mer än att bara går ut och går.

På en annan delkurs av förra veckans kompetensutveckling talade Bo Johansson från Uppsala universitet om hoppmetoden inom matematiken, eller talraden - en glömd metod som Lärarnas Nyheter skriver. Det handlar om att barn ska kunna hoppa på tallinjen. Att de ska kunna hoppa uppåt och nedåt och för att kunna det måste man ha väldigt god kännedom om talraden. Många av mina elever har svårt med detta och därför valde vi att "hoppa på talraden" när vi var ute på promenad idag.

Vi började med 2-hopp uppåt. Barnen går två och två på led. Två av barnen går längst fram med mig och får en uppgift. T ex så sa jag 3 och de svarade 5. Eller så sa jag 29 och de svarade 31. När de två barn som gått först hade svarat stannade de och stod kvar tills hela ledet hade gått förbi dem och då ställde de sig längst bak. Således hade två nya elever kommit fram till mig för att få en uppgift.

Uppgiften med 2-hopp var samma för alla men talen anpassades till deras egen nivå. Ibland fick båda i paret samma uppgift, ibland fick de varsin. Efter en stund bytte vi uppgift och tog 2-hopp nedåt i stället. Eller räkna baklänges från 30-20. Det finns oändliga möjligheter till variation på just denna variant av mattepromenad och förutom att träna på att vandra och hoppa på tallinjen så fick eleverna träna på att säga talen på svenska. Det är en grej att räkna baklänges på sitt eget språk men att även fixa det på ett helt nytt språk, det är stort! Ytterligare en bonus är att formen gör att jag hinner prata med alla under promenaden, i vanliga fall pratar man ju bara med de man går bredvid.

Vill du läsa mer om talradsmetoden kan jag rekommendera Bo Johanssons bok Så erövrar barnen matematiken - talradsmetoden ger nya möjligheter eller denna avhandling av Michael Wirth (i word-format så tänk på det om du klickar på länken).