Bloggstafetten Lärartycket pågår för fullt. En stafett där jag skriver det sjunde inlägget och tar över stafettpinnen efter Petter Bergenstråhle som skriver om glädje, en mycket viktigt beståndsdel i det som rör vårt yrke och våra elevers lärande.
Jag väljer utmaning för att beskriva min lärarvärld. Varje dag är en utmaning för mig som lärare, en utmaning att kunna lyckas med att utmana varenda en av mina elever. Utmana dem att lära lite till, utvecklas lite mer och vilja lite mer. Det är en utmaning att inspirera och influera. Och få eleverna att inspirera och influera varandra. Det är en utmaning att kunna ställa de rätta frågorna och få eleverna att kunna ställa de rätta frågorna till sig själva, till mig och till varandra. "Om inte eleverna kan ge dig bra svar på dina frågor är det inte fel på elevernas svar utan sättet du ställde frågan på och förarbetet du gjorde innan frågan ställdes", sa David Rose på en föreläsning om Reading to Learn häromdagen. Det stämmer så väl, för det är en utmaning att planera och utföra sin undervisning på ett sätt där alla känner att de lyckas och där alla känner att de utmanas på just sin nivå.
Det är en utmaning att lära och att utvecklas och att vara lärare är att ständigt utvecklas och utmana sig själv. Det jag gjorde igår fungerar inte idag. Det upplägget jag har i en klass fungerar inte alltid i en annan. De kunskaper och förmågor jag har idag räcker inte imorgon. Att vara lärare är att ständigt lära.
Det ska vara en utmaning att gå i skolan. Att vara elev i skolan. Att lära i skolan. Att arbeta i skolan. Skolan som institution ska vara utmanande och i ständig utveckling, vilket den är om vi vill att den ska vara det. För det är vi som är skolan. Vi lärare och alla våra elever som ständigt utmanar oss själva och som möter nya utmaningar varje dag.
Att vara lärare är en utmaning. En fantastiskt viktig och rolig utmaning. En utmaning som gör skillnad för mig, för mina elever och för hela vårt samhälle.
Nu lämnar jag över stafettpinnen till min före detta kollega och en stor inspirationskälla, Karin Nygårds.
/Anna Kaya - lärare för nyanlända åk 1-6