18 april 2011

Skollyftet och jag

Min blogg har varit lite vilande några dagar nu. Mycket tid och energi går åt Skollyftet och det arbete vi gemensamt gör för att låta lärarnas röster höras i debatten.

Skollyftet sprids och nämns i bl a i GP idag, och av olika personer och idag dubbelpostas även mitt inlägg om rundgång i skoldebatten av Second Opinion.

Passa på att tyck och tänk om skolan du också. Delta i Skollyftet och gör din röst hörd.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer:

  1. Den nya läroplanen LGR11 har en allvarlig brist då den reflekterar “enhetselevens” utveckling enligt Piaget´s stadieteori men saknar de differentialpsykologiska principerna för en genuin individualisering av undervisningen.

    Vi behöver en skoldebatt där fakta accepteras i stället för att sopas under mattan. DIVERGENSPRINCIPEN och dess konsekvenser bör stå i centrum likaväl som den svåra frågan om hur undervisningen skall INDIVIDUALISERAS.

    TVÅ HUVUDUPPGIFTER FÖR DEBATTEN OM FRAMTIDENS SKOLA.

    Utifrån existensen av betydande intelligensskillnader mellan eleverna men framför allt utifrån divergensprincipens giltighet bör den skolpolitiska debatten som första steg syfta till att lösa följande problem av helt avgörande betydelse för utformningen av framtidens skola:
    1. Hur skall läroplansmålen definieras för olika elevgrupper så att de inbegriper både den momentana kunskapsvariationen och variationen i utvecklingstakt?
    2. Hur skall läromedlen konstrueras så att de optimalt är anpassade både till den momentana kunskapsvariationen och variationen i utvecklingstakt hos olika elever?

    Se ”Sture Erikssons hemsida”: http://home.swipnet.se/StureEriksson/

    SvaraRadera
  2. inte så många som min. Jag har märkt att du är väldigt flitig på Twitter dock. :)

    SvaraRadera
  3. Hej Helena!

    Jag hänger inte riktigt med, inte så många som din, vadå? :)

    SvaraRadera