14 maj 2011

Europeisk språkportfolio - i särskola?

Jag har fått en fråga från en bloggläsare som undrar om jag har arbetat med Europeisk språkportfolio i särskolan. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av särskolan alls ber jag nu er om hjälp. Känner ni till någon särskola där man arbetar med Europeisk språkportfolio?

3 kommentarer:

  1. Har nu testat lite och det gick väldigt bra att använda materialet 6-11 år. Hoppas fler har erfarenheter och kan dela med sig av dessa. Annars TACK för en bra blogg här. Mvh Susanne

    SvaraRadera
  2. Vad bra att det verkar fungera bra att använda ESP. Du får gärna berätta mer sedan om hur det har gått.

    Hälsningar,
    Anna

    SvaraRadera
  3. OK! I Skolverkets handledningsdel kring ESP rekommenderas det att börja med Dossiern. Med just min elev var det en svår början. Att välja sina egna alster, alltså vilka som ska vara med i portfolion och varför och kunna motivera sina val är rätt krävande och ovant. Man får arbeta fram Doddiern i lugn och ro tills eleven verkligen kan välja. Biografidelen i ESP var rolig att jobba med och i samtal med hemspråksläraren visade hon sig vara mycket överraskad över vilken reflektionsförmåga eleven faktiskt har. Man får naturligvis reda ut begreppen tillsammans med eleven. Portfolioanhängare menar att elever aldrig ska lämnas ensamma med portfolioarbete för tidigt. Skattningsskalorna i ESP:n är formulerade så att eleverna förstår. De är elevvänligare än styrdokumentens mål- och kravformuleringarna. ESP förutsätter en åtminstone påpörjad läs- och skrivförmåga p.g.a. materialets utformning. Detta är inte självklart hos elever i särskolan. Ett visst urval av elever som kan komma i fråga att arbeta med ESP kan därför bli nödvändigt.
    Tack för en bra blogg, Anna. Mvh Susanne

    SvaraRadera