22 april 2012

Inspirerad till max

Idag fick jag äntligen möjlighet att få träffa Liza Greczanik som bloggar på Språkmakargatan, en blogg jag följt under många år (även om hon just nu har tagit en liten bloggpaus).

Liza föreläste för LiSA-medlemmarna i samband med Riks-LiSAs årsmöte och det var en inspirationsföreläsning där hon berättade om hur hon har använt bloggen som ett språkutvecklande verktyg i undervisningen.

Jag tycker det är fantastiskt att få lyssna på en lärare som verkligen brinner för det hon gör, som kan berätta hur och varför hon gör som hon gör och samtidigt förklara varför just detta ger ett lyckat resultat. Jag tror mycket på att lärare behöver lära av varandra och att de bästa lärarna är de som aldrig slutar att lära. Lärare behöver inspireras av andra lärare, få ny input och nya idéer och på så sätt ständigt utvärdera och utveckla sin egen undervisning.

Idag blev jag inspirerad. Idag kände jag att det här är något jag vill utveckla, prova på och göra om till mitt. Jag som arbetar med nyanlända kan inte blogga med mina elever på samma sätt som man kan göra med elever där de flesta kan läsa och skriva på svenska. Jag kan inte heller blogga på samma sätt med mina yngre elever som man kan göra med äldre elever. Men det spelar ingen roll. Jag inspirerades ändå. Jag inspirerades av Lizas sätt att beskriva de olika projekt de arbetat med, att ha en bokcirkelblogg där eleverna dels skrev inlägg om böckerna de läste men även både ställde frågor och besvarade varandras frågor i kommentarfälten.

Eller det ämnesövergripande etik/moral-tema Liza berättade om, där dilemmafrågorna levde vidare och skapade nya diskussioner i kommentarfälten och där eleverna verkligen fick vässa sina argument ordentligt. Ni vet hur det är, det är först när man verkligen måste använda sitt språk, när man verkligen har något man måste förmedla, som man gör sitt allra yttersta. Det är även i just de situationen man utvecklar sitt språk allra mest. Jag tror Lizas elever befinner sig där ganska ofta.

Liza gav många tips och idéer på hur man kan använda bloggen som språkutvecklande verktyg men hon gav även många tips och idéer på vad man kan fylla bloggen med. Vad sägs om egna radioprogram? Eller att eleverna gör egna digitala lektioner som de sedan delger varandra? Eller att de gör webbtidningar? Liza berättade även hur de på hennes skola använder bloggverktyget som en digital portfolio där lärarna har en och eleverna varsin. Där samlas alster, kommentarer och den digitala portfolion blir ett smidigt sätt att tydliggöra elevens utveckling på många olika plan.

Liza är inte bara lärare och föreläsare. Hon är även författare och har bl a skrivit boken Bloggen möter undervisningen där hon i detalj beskriver hur man kan använda bloggen som verktyg. Funderar du på att börja blogga med dina elever, oavsett om de har svenska som andraspråk eller inte, är hennes bok väl värd att läsa.

Eftersom jag vet att Liza Greczanik läser min blogg då och då vill jag passa på att tacka för idag! Det var en inspirerande föreläsning som gav mig många nya idéer!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

  1. Jag har försökt blogga med mina nyanlända och det funkar sådär när de ska skriva själva, men däremot bra om jag ställer frågor och de svara i kommentarerna. Jag har också gjort ett par bloggar med uppgifter, nya tidens pärmar med extrauppgifter...

    SvaraRadera
  2. Tack för dina fina ord Anna! Det var väldigt trevligt att äntligen få träffa dig. Hoppas att vi kan fortsätta diskutera SvA-frågor och inspirera varandra här i cyberrymden.

    SvaraRadera
  3. Linda O, jag förstår precis vad du menar. Det är inte helt lätt. Kan du inte tipsa om dina "extra pärm-bloggar"? Det kanske vore något att samla på?

    Liza, jättekul att träffa dig! Ja, vi ska självklart fortsätta att diskutera och inspirera :)

    SvaraRadera