05 november 2008

Det man planerar att göra...

... blir så väldigt ofta något helt annat.

Jag upplever att mina lektionsplaneringar ofta spricker. Totalt. Det kan till och med bli så att jag inte ens hinner påbörja lektionen innan den redan har kommit in på ett annat spår och blivit en annan lektion.

Jag måste vara flexibel. Jag måste vara lyhörd. Planering är bra men det är inte allt. Ibland måste jag spinna vidare på det som intresserar eleverna just för tillfället och göra något bra av det.

Som i måndags, första dagen efter höstlovet. Såklart pratade vi en del om vad vi hade gjort under lovet och det visade sig att flera hade köpt nya kläder. Varma kläder. Det ena ledde till det andra och måndag förmiddag resulterade i en lite längre dikt som handlade om höst, nakna träd, regn, kyla, ett behov av varma kläder och att vinterna snart är här.

Dikten pryddes med färgglada mössor, stickade vantar, långa halsdukar, fluffiga dunjackor och blad som flög i vinden.

Det blev ett bra lektionspass. Alla hade roligt. Alla var motiverade. Alla jobbade.

Och ingen tänkte på att fröken egentligen hade tänkt göra något helt annat.

Intressant: Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

  1. Det viktiga är väl att används sin kunskap och fånga det gyllene ögonblicket när det väl dyker upp. Jag tycker själv likadant som du, jag har gjort en planering och den tar helt nya vägar. Samtidigt är det viktigt att ha en planering, då är det lättare att göra intressanta avstickare, både hit och dit...

    SvaraRadera