10 november 2010

Pärlor på svenska

För mig är det otroligt viktigt att använda litteratur i min undervisning. Skönlitteratur kan ge nya infallsvinklar och hjälpa förståelsen om man arbetar med ett speciellt tema eller liknande. Faktaböcker på olika nivåer och med olika upplägg kan hjälpa eleverna till ökad förståelse men även leda till ökad motivation och ökat intresse. Men att välja böcker är svårt och inte alla har en bra bibliotekarie att rådfråga. Men det finns hjälp att få!


Det slår mig då och då att det är många lärare som inte känner till den fantastiska boken Pärlor på svenska och därför vill jag slå ett slag för den nu.



Pärlor på svenska är en samling av ca 300 skönlitterära boktips utvalda för just svenska som andraspråkselever och indelade utifrån ålder på barnen/ungdomarna och ämnesområde eller teman. Dessutom beskrivs det hur man kan arbeta med skönlitteratur i svenska som andraspråksundervisningen. Innehållsförteckningen kan du läsa här. Boken brukar finnas på varje bibliotek men jag tycker man borde ha en i varje klassrum. eller åtminstone se till att den finns på skolbiblioteket.


Hur många gånger har man inte vandrat runt bland bibliotekshyllorna och undrat om en bok har en bra språknivå och om innehållet är relevant. Pärlor på svenska ger väldigt bra tips på litteratur och litteraturtipsen är utvalda av lärare och bibliotekarier som är vana vid att arbeta med skönlitteratur och andraspråkselever.

När jag ändå håller på och tipsar om böcker kan jag berätta att det finns en liknande litteraturtips-samling för faktaböcker. Den boken heter Faktaboktipset och även där kan man få boktips utifrån ämne och ålder. Dessa boktips är dock inte utvalda utifrån ett andraspråksperspektiv men är en väldigt bra bok ändå. Förutom 600 faktaböcker så kommenteras ca 100 webbplatser och lika många dokumentärfilmer. Hela innehållsförteckningen finns här.


Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , ,