01 oktober 2012

Prisutdelning

I fredags flög jag ner till Göteborg och Bok & Biblioteksmässan för att vara på plats inför lördagens prisutdelning. Ni kanske minns att jag berättade om den fantastiska utmärkelse jag fått av Svenska Akademien? Svenska Akademiens Svensklärarpris 2012 till mig! Helt otroligt och fortfarande helt ofattbart.

På fredagen gick vi runt på Bokmässan i lugn och ro. Det var mycket folk men ändå väldigt lugnt om man jämför med hur det skulle bli på lördagen. Jag träffade på många av de kollegor jag har i mitt utvidgade kollegium och det var som alltid lika roligt att prata med alla som man egentligen bara känner via sociala medier. Det är häftigt hur man faktiskt känner varandra på riktigt ändå, trots att man kanske aldrig har träffats.

Till exempel träffade jag Kristina Alexanderson för första gången och hon är utöver en väldig massa annat även en fantastisk fotograf och hon tog några väldigt fina bilder på mig.

A pic of me... I not sure. 
 Photo license: AttributionNoncommercialShare Alike Some rights reservedBy Kalexanderson

På lördagseftermiddagen var det alltså dags för prisutdelning i Svenska Akademiens monter. Vi var tre pristagare och det kändes nervöst att stå där och vänta. Vi fick gå fram och ta emot diplom av Svenska Akademiens ständige sekreterare Peter Englund för att sedan svara på ett par frågor. Christina Löfving filmade några minuter av prisutdelningen och har du ett facebook-konto borde du kunna se den filmen här.



Jag fick fantastiska blommor och ett handskrivet diplom i guldram. Hur ofta ser man något handskrivet numera? Ibland är det trots allt att föredra!

Skolvärlden och Lärarnas Riksförbund har skrivit om prisutdelningen och så har även Sigtuna kommun och Sigtunabygden gjort om det är någon av er som är intresserade av att läsa mer.

Tack alla ni som gratulerat mig på ett eller annat sätt. Jag uppskattar det oerhört mycket och det värmer hela mig! Tusen tack!