13 januari 2009

Tillbaka i skolan

Det är en härlig känsla att vara lärare. Att komma till skolan efter ett jullov och mötas av nyfikna ögon som spänt väntar på att få lära nytt och lära mer.

Min första arbetsdag stod jag utanför klassrummet och pratade med min kollega och tänkte inte speciellt mycket på vad eleverna (några av dem för mig helt nya) hade för sig i klassrummet. När jag klev in i rummet möttes jag av ett gäng småkillar i åldrarna 7-8 år som satt med näsan i sina matteböcker. Hårt arbetandes. Väldigt koncentrerade. Upptagna.

Jag lät dem hållas en liten stund men sedan var jag tvungen att avbryta. Det kändes inte helt lätt. Och inte helt rätt heller. Men jag ville ju ändå få en chans att presentera mig och hälsa alla välkomna tillbaka till skolan.

Men ändå. Det är härligt att mötas av iver och kunskapstörst.