13 mars 2011

Ner i källaren och leta kateder! Eller?

Lärare! Se till att ni ställer klockan riktigt tidigt imorgon så ni hinner ner i källaren och leta upp någon gammal kateder. Enligt Björklund är det nämligen katederundervisningen som är framgångsfaktorn vi behöver för att vända svenska skolans sjunkande resultat.

Såklart vet Björklund och alla de andra i hans "stab" att ordet, begreppet och fenomenet "katederundervisning" får många lärare att se rött. Såklart är detta ett sätt att skapa debatt, att provocera, att skapa opinon. Allt detta vet vi. Och vi minns förra gången. Då var det Malin Siwe som ville få in katedern i klassrummet igen.

Ok. Det fungerar. Vi lärare blir provocerade. De allra flesta av oss. Det är bra att vi reagerar men det är synd om vi fastnar i ilskan och irritationen, för egentligen skulle vi kunna lyfta diskussionen till en helt annan nivå. vi är nog alla överens om att lärarledda lektioner är ett måste. Vi som arbetar med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt är även väldigt införstådda med att vi måste undervisa explicit samtidigt som vi ska utgå ifrån elevernas erfarenheter, redan införlivade kunskaper och intresse. Alla förstår att detta inte är förenligt med att "forska själv" eller "eget arbete". Det har vi vetat länge. Men, tyvärr Björklund, det fungerar inte med katederundervisning heller. Det fungerade inte då och det fungerar inte nu.

Jag hoppas och tror att Björklunds intentioner är goda men att vara en bakåtsträvare är inte en lyckad framgångsfaktor. Det var inte bättre förr, alltså ska vi inte ta tillbaka begreppet katederundervisning. Låt oss prata om lärarledd undervisning som motiverar, förklarar och exemplifierar men låt oss för all del inte glömma det som begreppet katederundervisning aldrig innebär: interaktion. Och det är genom interaktion som vi lär allra mest.

För övrigt tror jag att alla lärare skulle lyckas ännu lite bättre med att få sina elever att nå målen om man utgick i från dessa 7 sätt. Vill Björklund kalla detta för katederundervisning så får jag väl leva med det.

Diskussionen lever vidare på twitter under taggen #merkateder. Missa inte det!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

8 kommentarer:

  1. Jag orkar inte ens bli provocerad. Mest lite ledsen över att en sådan man får lov att vara skolminister.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det går att hitta en del katedrar i landets skolkällare (eller i värsta fall skolmuseum) - svårare är det nog att bygga upp de här podierna (pluraländelse???) som katedrarna stod på.

    Men teflonministern klarar sig alltid.

    SvaraRadera
  3. Hm... Mats, eftersom vi lärare förväntas göra allt numera så kanske vi helt enkelt kan köra ett ämnesövergripande temaområde där vi integrerar teknik och trä- och metallslöjd med svenska och historia och så bygger vi upp alla dessa podier igen! Björklund får inviga alla nya katederklassrum!

    SvaraRadera
  4. Underbart inlägg. Björklund får iallafall fart på bloggarnas interaktion med det här vansinninga uttalandet:)

    SvaraRadera
  5. Björklund har fel i stort, men han är inte utan poänger.

    Folkpartiet står för en nykonservativ skolpolitik som går ut på ökad styrning av skolan och klassrummet, centralisering, ökat fokus på prestation (istället för kompetens) och ett mer komparativt perspektiv.

    Socialdemokraterna däremot står för en nyliberal skolpolitik som gått ut på decentraliseringar, individuella arbeten, osynlig och relativistisk pedagogik och marknadstänk - vilket sammantaget lett till en stark medelklassdominans.

    Vänsterpartiet i sin tur står för en terapeutisk skolpolitik, också den grundad på osynlig och individualistisk pedagogik, men kompetensinriktad, problembaserat lärande och en progressivistisk kunskapssyn. Även den en modell som skapar osäkerhet för arbetarbarn och leder till medelklassdominans.



    Jag skulle vilja se...

    * Tydligare kunskapskriterier
    * Mindre specialisering och mer baskunskaper
    * Mer struktur i skolan
    * Vygotskyansk pedagogik
    * Mer kollektivism i pedagogik och skolans utformning (inkl. fler internatskolor!)
    * Mer samarbete och krav på att elever ska ta ansvar för varandra
    * Läxläsning i grupp, mixade efter kognitiv kapacitet (som i Kina och Sydkorea)
    * Mer kritiskt tänkande och kunskapsteori
    * Praxis-orienterad kunskapssyn (förening teori och praktik, det senare har haft en allt för underordnad roll i skolan)
    * Minskad konkurrens (inkl. att minimera de nationella standardiserade testen)
    * Bonus till lärarlag som lyckas höja elever till godkänd nivå

    SvaraRadera
  6. Tack för uppmuntran, Linn! Och tack Björn för din kommentar.

    SvaraRadera
  7. Vi har en eller annan kateder kvar på vår skola - vaktmästarna vägrar bära bort dem. Jag hade mycket hellre haft runda bord och whiteboard på tre väggar så jag kunde leda klassen från flera håll. Jag får kräkkänslor när jag måste undervisa i ett klassrum där alla sitter på rader med munnarna öppna och hoppas på att jag ska hälla i dem det de bör veta, så de slipper tänka själva - för det är ju så jobbigt. Jag tycker också att det är tröttsamt att jag alltid måste möblera om - för vissa (lärare och städerskor) tycker att det är bäst att bänkar står i raka rader, och eleverna tycker att någon annan ska städa efter dem.
    Tack för du är klok.

    SvaraRadera
  8. Tack för din kommentar LoveCat! Möbleringen är viktig! Jag har mina elever runt ett stort ovalt bord där alla ser alla. Eller så sitter vi på mattan. Eller så delar vi upp oss och sitter vid olika bord. Osv :)

    SvaraRadera