Under de senaste dagarnas #merkateder-debatt på twitter, bloggar och i nättidningar har jag vid ett flertal tillfällen imponerats över vilken kraft våra sociala medier ger åt helt vanliga människors åsikter och tankar. Om vi går ihop blir vi starka.
Fundera en stund över hur starka vi kan bli?
Vi upprörs över en debattartikel och det som kunde stannat med irriterade och ironiska röster i lärarrummen får i stället uppföljningar i radio. Tack vare oss. Vi. Du och jag.
Jag har ett förslag. Låt oss lämna katederns vara eller icke-vara bakom oss. Vi är överens. Alla vill att läraren (i grund- och gymnasieskolan) ska undervisa. Låt debatten #merkateder i stället sammanföra oss så vi gemensamt kan sätta fokus på vad vi tycker behöver förändras i skolsverige i dag.
Det finns säkert mängder av punkter som vi kan enas om. Som vi kan arbeta för. Som vi kan höja våra sociala medie-röster för. Tillsammans.
Jag tycker att lärarnas arbetsbelastning är en viktig fråga. Ska arbetsuppgift efter arbetsuppgift läggas till utan att något tas bort? Ska arbetet gå ut på att prioritera vilken uppgift, eller elev, som är viktigast?
En annan viktig fråga är hur vi lärare kan medverka till att höja läraryrkets status. Om vi som brinner för våra jobb, och som inte håller med Björklund om bilden av den svenska skolan där läraren har abdikerat och lämnat eleverna åt ensamarbetets öde, om vi låter våra röster höras kan vi påverka Sverige och svenskarna i en positiv riktning. Svenska skolan och svenska lärare behöver samma sak som eleverna för att utvecklas. Höga förväntningar, höga krav och uppskattning. Svenska skolan har svartmålats nog nu. Det räcker.
Vi ska lyfta goda exempel. Vi ska lyfta varandra. Vi ska nätverka. Vi ska enas. Och vi ska tillsammans utveckla den svenska skolan genom att tillsammans påverka politiker och andra beslutsfattare och skapa opinion. Är du med?
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om skoldebatt, Björklund, skolutveckling,