Jaha, alla är rörande överens. Lärare ska vara lärare och undervisa sin elever. Med eller utan kateder. Nu har Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén skrivit en replik till Björklunds debattartikel där hon är överens med Björklund om att lärare måste få ägna sig åt sitt huvuduppdrag. Lärare tvingas i dag att göra mer av allt och ständiga besparingar och brister i skolans arbetsorganisation sätter upp hinder för att kunna fokusera på det som vi vet ger resultat i klassrummet.
Bra! Mycket bra! Alla är rörande överens. Låt oss då göra något åt saken!
Eva-Lis Sirén ska imorgon (17/3) debattera med Björklund i Sveriges Radio P1-morgon kl 8.15. Där har hon oändliga möjligheter att se till att lyfta lärarnas arbetssituation.
Jag ser det så här: (och vill Eva-Lis Sirén plocka godbitar härifrån så är hon varmt välkommen)
Lärare vill undervisa. Vi vill ha tid för förarbete, efterarbete, utvärdering och reflektion. Vi vill kompetensutveckla oss och hålla oss á jour med vad som händer i våra ämnen. Vi vill utveckla oss så vi kan underlätta utveckling hos våra elever.
Vi vill ta del av forskningsresultat och vi vill kunna nätverka, arbeta i arbetslag och dela erfarenheter med andra. Vi vill ha tillgång till funktionella undervisningslokaler där det finns utrymme för alternativa undervisningsmetoder. Vi vill arbeta i fungerande lärplattformar och kunna använda oss av teknisk utrustning, datorer som är uppgraderade och i funktion.
Vi vill ägna tid och energi åt våra elever, deras kunskaputveckling och deras individuella förutsättningar. Vi vill ägna tid och energi för att få ett gott samarbete med elevernas vårdnadshavare. Vi vill ägna tid åt att utföra reliabla bedömningar som beskriver elevens kunskapsutveckling.
Allt detta vill vi. Allt detta brinner vi för att göra. Men var är våra förutsättningar? När ska Björklund och co, lokalpolitiker och andra inse att man inte kan satsa på utbildning och lärande om man inte också satsar på lärarna.
Alla är överens. Elever har rätt till lärarstyrd och elevanpassad undervisning. Ge oss då möjligheter att visa vad vi kan! Med rätt förutsättningar kan vi utföra storverk. Det vet jag.
Sedan är det väl helt onödigt att påpeka att vi lärare faktiskt inte tycker att fönstertvätt, måleri av klassrum, montering av möbler, möten för mötets skull, vissa administrativa uppgifter, tvätt av gardiner, inköp av småsaker för egna pengar, ringa från egna mobiler etc egentligen ingår i våra arbetsupppgifter. För det vet väl alla redan. Eller?
Debatten fortsätter på twitter, #merkateder
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Björklund, skolutveckling, skoldebatt, lärarrollen