24 mars 2011

Min Lgr11-process är igång

Jag var på Skolverkets kursplanekonferens för ett tag sedan och det är startskottet på vårt arbete med att implementera de nya läro- och kursplanerna på vår skola och i vår kommun.

Vi arbetar dels i ämnesgrupper, lärare från fyra olika skolor, dels i blandade grupper i vårt eget lärarkollegium. Som tur var är vi flera nyckelpersoner så vi kan bolla idéer och tankar med varandra. För det behövs verkligen.

Ju mer jag läser om, och sätter mig in i, Lgr11, ju snurrigare blir jag. Frågor väcker nya frågor. Nya infallsvinklar leder in på nya spår.

När jag först satte mig in i Lgr11 var min första tanke: "Jösses! Det här fixar vi aldrig!" Stoffet kändes oändligt stort och kraven ofantligt höga.

Sedan började jag läsa ordentligt. Och fundera. Då förvandlades mina negativa tankar till förhoppningar. Det är bra. Det blir bra. Det är åtminstone rätt väg.

Tills tankarna återigen började gå åt det negativa hållet. Hur blir det bedömningen? Hur ska vi få till en likvärdig bedömning när vi ska bedöma utifrån formuleringar som "relativt tydligt" och "i huvudsak fungerande sätt"? Det kändes omöjligt.

Men sedan tänkte jag ett varv till. Med hjälp av bedömarstöd och många och långa diskussioner och jämförande av elevmaterial borde vi fixa det. Vi måste fixa det.

Så. Där är jag nu. I min egen högst privata Lgr11-process.

Jag ser möjligheter. Jag ser samverkan mellan lärare och ämnen som en förutsättning för framgång. Men framförallt så ser jag att mitt absoluta hjärteämne äntligen får en framträdande plats i våra styrdokument. Språkets betydelse i alla ämnen som en nyckel till skolframgång.

Men mer om det i kommande Lgr11-inlägg.

Och varför inte läsa andras blogginlägg om Lgr11:

Höörs kommun har en blogg som heter: Skola 2011 Mycket information och intressanta inlägg!

Stockholms stad har ju pedagogstockholm.se och där finns bloggen Lärande bedömning som tar upp mycket kring Lgr11.

Johan Kant är mer kritisk till Lgr11 och hans långa inlägg väcker många viktiga tankar även om man kanske inte håller med.

Magister Björn har skrivit ett inlägg med många frågor till sig själv om LPP och även om han svarar på sina egna frågor så är jag tacksam över att han delar med sig av sina intressanta funderingar så vi andra kan fundera vidare.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

  1. Visst känns det lite lovande, det håller jag med dig om. Att språket lyfts stärker ju tanken om att alla lärare är och förblir språklärare. Det kan vara så att det krävs en del fortbildning, men den väg vi slagit in på tycks leda i rätt riktning.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker om det jag läst ur Lgr11 måste jag säga. Det här är vad jag önskat sedan jag började som lärare.

    SvaraRadera
  3. Morrica, jag tror också att vi verkar vara inne på rätt väg men det kommer krävas hårt arbete för oss att nå "samförstånd" eller hur jag nu ska uttrycka det. Många begrepp är svårtolkade men jag tror ändå att det blir bra.

    Linda O, jag tycker också om Lgr11 men jag är inte helt såld ännu. Måste grotta in mig lite mer först och göra styrdokumenten till mina.

    SvaraRadera
  4. Anna, Jag tror att man behöver läsa alla styrdokumenten ihop. Skollag, läroplan och kursplaner. De hör ihop på ett mycket mer tydligt sätt än tidigare. Minst förändringar är det faktiskt i Läroplanen. Mest i skollagen.

    SvaraRadera
  5. Helena, jag tror du har helt rätt i att man behöver läsa alla styrdokumenten ihop. Det måste man. Jag har inte riktigt funderat över var det är mest förändringar, i skollag eller i läroplan, men det är klart att de största förändringarna är i skollagen. Fast jag tycker nog att det rätt många förändringar i läroplanerna/kursplanerna också.

    SvaraRadera