31 januari 2012

De nyanlända eleverna - hur gör man?

Många skolor och kommuner famlar runt när det gäller organisationen och undervisningen av nyanlända elever. Hur gör man? Hjulet uppfinns om och om igen och det verkar inte som att kommuner och skolor lär speciellt mycket av varandra när det gäller just dessa frågor.

Jag blev väldigt glad när Skolverkets nya stödmaterial kom, äntligen finns många goda exempel att lära av! Men allt går inte att lära sig genom att läsa, ibland behöver man även prata och dela erfarenheter med några som lyckats riktigt bra.

Jag har haft kontakt med Annechatrin Brandén, rektor på Nibbleskolan i Hallstahammar, en av skolorna som Skolverket har gjort ett intressant reportage om i stödmaterialet, och jag bad henne berätta lite mer om hur det går till när nyanlända elever börjar i deras skola. Det intressanta inlägget kan du läsa på Skollyftet.

2 kommentarer:

  1. Först och främst, stort tack! Din sida är oumbärlig för en SVA-lärare när organisation och verklighet inte drar åt samma håll. Att titta inom här, inspireras, bli uppdaterad inom forskning och framförallt få känna att jag är inte ensam i detta famlande, det gör mitt jobb så mycket enklare allt som oftast!

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Ida och tack för fina ord. Jag startade bloggen för att jag ville hitta andra att dela erfarenheter och tankar med, det är jag oerhört glad över för jag har genom bloggen och sociala media lärt känna många intressanta och givande personer som bidrar till att jag blir en bättre lärare. Det vill jag försöka bidra till i min tur.

    Tack för att du läser!

    SvaraRadera