Under tre år kommer Skolverket att stödja tio utvalda skolor med låga kunskapsresultat. Lärarna på skolorna kommer att få stöd av handledare för att utveckla sin undervisning, men i insatserna ingår även studiehandledning på elevernas modersmål, stöd för kontakter med vårdnadshavare och läxläsning.Nu har uppstartskonferensen i Göteborg varit och jag har följt konferensen via twitter. Konferensdeltagarna har fått ta del av en hel del och här kommer ett urval av de tweets som skrevs under dagarna.
Anna Ekström: Stödet till skolorna ska utgå ifrån lärarens verklighet i klassrummet. #svhfl
— Skolkonf (@Skolkonf) augusti 14, 2012
Anna Ekström: Projektet ska inte leta efter en gyllene metod eller enkel lösning. #svhfl
— Skolkonf (@Skolkonf) augusti 14, 2012
Anna Ekström: Däremot har kollegialt lärande, att idéer från lärare systematiskt följs upp och dokumenteras på visat sig fungera #svhfl
— Skolkonf (@Skolkonf) augusti 14, 2012
Möjligheter: att utvecklas som lärare, få tid för ped. diskussioner, ha ett gemensamt projekt på skolan och att få handledning. #svhfl
— Skolkonf (@Skolkonf) augusti 14, 2012
Anna Österlund: I #svhfl handlar det om att på ett strukturerat och flexibelt sätt arbeta tillsammans med sina kollegor.
— Skolkonf (@Skolkonf) augusti 14, 2012
Anna Ö: Idag kommer ni att få möta tre varianter av kollegialt lärande: grupphandledning, individuell coachning och lesson study. #svhfl
— Skolkonf (@Skolkonf) augusti 14, 2012
Språket centralt för lärandet - det går inte att åtskilja språk och lärande från varandra #svhfl
— Cilla Dalén (@cilladalen) augusti 15, 2012
Jag tänker att detta med formativ bedömning tvingar fram ett arbete med språket. Bra! #svhfl
— Cilla Dalén (@cilladalen) augusti 15, 2012
Ansvar för det egna lärandet kräver också att eleverna förstår #svhfl
— Cilla Dalén (@cilladalen) augusti 15, 2012
Anna Österlund berättar att alla de olika typerna avhandledning vi har hört om kan förekomma på skolorna under projektets gång #svhfl
— Skolkonf (@Skolkonf) augusti 14, 2012
Gunilla P-B:Kan vi undervisa så att eleverna lär sig? Så enkelt och så svårt är det #svhfl
— Skolkonf (@Skolkonf) augusti 14, 2012
Ämnesmässiga förkunskaper, nivå i sin språkutveckling, hur läraren jobbar påverkar förståelse #svhfl
— Cilla Dalén (@cilladalen) augusti 15, 2012
OJ, vilket exempel. Vi läser rappakaljatext på obegripligt språk och KLARAR att svara på instuderingsfrågor. Skolkritik!!! #svhfl
— Cilla Dalén (@cilladalen) augusti 15, 2012
Nat. centr: Alla lärare som möter flerspråkiga elever behöver vara medvetna om hur andraspråksinlärning går till #svhfl
— Skolkonf (@Skolkonf) augusti 15, 2012
Hela twitterflödet kan du läsa här.Jag ser fram emot att få följa de 10 skolorna under dessa år och jag hoppas att Skolverket och skolorna i fråga kommer hålla oss uppdaterade under tiden så vi slipper vänta i 3 år innan vi får ta del av resultatet.
Arbetar du på någon av dessa skolor? Vill du berätta om arbetet och/eller dina tankar är du varmt välkommen att höra av dig till mig. Har du ingen egen blogg kan du alltid skriva ett gästblogginlägg i min.
Läs mer: Cilla Dalén, skolbibliotekarie Hjulsta grundskola. På Skolverkets webbplats kan du ta del av en del av konferensens presentationer.