09 februari 2009

Att räcka till

Hur räcker man till?

Hur ser man till att alla elever får undervisning på just sin nivå? Hur låter man alla komma till tals? Hur hinner man se alla? Att prata med alla. På riktigt?

Jag börjar varje dag med en liten "Godmorgon-hur-mår-du-idag-runda". ser jag alla elever och alla får komma till tals. Alla får svara på genuina frågor och de får berätta om något som är viktigt för dem just då. Och vi andra lyssnar.

Ibland kommer något viktigt upp så hela min dagsplanering blir ändrad. Om man spinner vidare på något som väcker elevernas intresse kan man vinna mycket. Kan man väcka ett genuint intresse går resten som på räls. Men att vara spontan och impulsiv i sin lärarroll är inte alltid lätt. Man behöver ha många äss i skjortärmen. Men man behöver även gedigen kunskap och erfarenhet.

Ju längre jag arbetar som lärare, ju mer förstår jag att jag egentligen inte kan så mycket. Jag lär mig fortfarande så otroligt mycket varenda dag. Jag utvecklas. Ständigt.

Det var 14 år sedan jag tog lärarexamen men jag har bara jobbat som lärare i 10 år. Det har varit 10 glada år. Tuffa år. Otroliga år.

Fantastiska elever och kollegor som kommit och gått. Jag har lärt mig så mycket, växt och utvecklats tillsammans med människor som förhoppningvis även har utvecklats lite pga mig.

Det är stort att vara lärare. Viktigt.

Men ändå. Hur räcker man till?

2 kommentarer:

  1. Vi gör så mycket vi hinner med idag. Imorgon får vi räcka till lite till ...

    SvaraRadera
  2. Visst är det så. En ständig känsla av att inte räcka till. Det är nog viktigt att landa i "good enough" så man orkar med i morgon också. :)

    SvaraRadera