25 februari 2011

Svenska 2 ska i graven gå!

Vi som är insatta i svenska som andraspråk, andraspråksutveckling, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och annat som rör undervisningen av våra flerspråkiga elever har varit länge varit överens om att begreppet, namnet och förkortningen svenska 2 måste bort. Sluta användas. Elimineras. Förintas?

Ämnet svenska som andraspråk förkortas inte svenska 2. Inte heller kallas det för svenska 2. Här måste vi bli ännu tydligare. Fastän det säkert var 10 år sedan vi aktivt slutade att använda begreppet svenska 2 lever det kvar i skolor, i dokument, på webbsidor, hos elever och föräldrar.

Varför envisas jag, och andra svenska som andraspråkslärare, med att påpeka att vi måste sluta använda svenska 2?

Av en enda anledning:

Svenska 2 signalerar att det är en andraklassens svenska för andraklassens medborgare. Det signalerar att det inte är lika bra att läsa svenska som andraspråk som svenska. Det signalerar att det är ett ämne som är underordnat svenska.

Vi har länge haft stora problem med att höja statusen på svenska som andraspråksämnet. Vi har haft svårt att förklara för föräldrar och elever att de båda ämnena har samma status och att betygen i de båda svenskämnena är lika mycket värda. Dels har problemet handlat om att kursplanerna faktiskt varit lite för olika men framförallt handlar problemet om att vi som arbetar i och omkring den svenska skolan inte signalerat att svenska som andraspråk är tillräckligt viktigt att satsa på.

I och med Lgr11 har vi stora möjligheter att ändra på detta för när den nya läroplanen träder i kraft kommer vi att ha två svenskämnen som är betydligt mer likvärdiga än någonsin förr. Har du inte ännu jämfört kursplanen i svenska med kursplanen i svenska som andraspråk tycker jag att det är dags att du gör det nu.

Men det första vi ska göra är att låta begreppet svenska 2 i graven gå. Nu.

Vill du använda en förkortning föredrar jag sva, kanske passar det dig med?

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

13 kommentarer:

  1. Sant!! Jag hoppas verkligen att detta uttryck försvinner. Så länge det finns kommer vi att jobba i uppförsbacke...vilket vi gjort väldigt länge nu.
    Ska be alla mina kollegor i svenska att läsa igenom kursplanerna och jämföra, då kanske de kan förstå innebörden i skillnaden. Ja, det finns en del som inte har tagit till sig skillnaden än...
    Detta kommer att bli uppdraget till nästa konferens med ämneskollegorna.

    SvaraRadera
  2. Låter som en bra idé Bodil! Hos oss har vi "Lgr11-ämnes-konferenser" och då är svenska och svenska som andraspråk i samma grupp. Ett bra sätt att få till en sorts samsyn.

    SvaraRadera
  3. Vilket strålande inlägg - och tack för tydligheten kring SFG. Jag pluggar Holmberg just nu, och ditt sätt att förklara hur du/ni jobbar klargjorde en del för mig.

    SvaraRadera
  4. Intressant att du läser om SFG, du får hojta till om du kommer på något bra som du tror jag behöver veta! Lycka till och tack för fina ord!

    SvaraRadera
  5. Helt rätt. Jag är ganska ny som lärare, och har aldrig begripit varför ämnet kallas "Svenska 2". Att det inte är frågan om en light-version av ämnet är plågsamt uppenbart för mina vuxna SVA-elever, som ofta får kämpa med att nå målen i kursplanen. Kompensationen i form av något längre provtid, lexikon, ordböcker osv. vid nationellt prov är ringa i förhållande till utmaningen att lära sig ett andraspråk.

    På min skola använder vi förkortningen SAS, känns helt okej men det kanske är bra att enas om en.

    SvaraRadera
  6. Hej crw! Du har helt rätt i att det är en enorm prestation och att det krävs hårt arbete för att nå målen. Nä, ingen light-version alls.

    När det gäller förkortningarna så har ämnet förkortats SAS på komvux och i vissa fall på gymnasiet och SVA eller SSA på grundskolan. Vet inte alls varför det blivit så...

    SvaraRadera
  7. Tack för upplysningen, det hade jag inte koll på.

    SvaraRadera
  8. Skriver om det hos mig också!

    SvaraRadera
  9. Hej - ny läsare här. Har inte börjat beta av tidigare inlägg, men har funderat en del kring detta med svenska som andraspråk som ämne i skolan. Jag tycker att det bygger på ett feltänk att dela upp ämnet svenska i två olika skolämnen, med olika betygskriterier. SVA är för mig ett lärarutbildningsämne, en metodik, pedagogik eller vilken term man nu ska använda. Målet med undervisningen är att eleven ska nå förstaspråksnivå av svenska. När det målet är nått, borde ju elever därmed vara kunna bedömas utifrån kriterierna för SV och därför är de högre betygen i just SVA överflödiga, som jag ser det.

    Jag är utbildad i både SV och SVA, samt engelska och arbetar sedan nio år med år 6-9 på en skola där över 95% av eleverna har annat modersmål än svenska och har ofta suttit i uppslitande diskussioner kring betyg och bedömning med föräldrar och elever.

    med vänliga hälsningar
    /Maria

    SvaraRadera
  10. Hej Maria! Välkommen hit! Roligt med nya läsare!

    Jag förstår precis hur du tänker, och det är många med dig som tänkt samma tanke under årens gång. Speciellt eftersom vi inte lyckats med det som var intentionen, att få två likvärdiga svenskämnen. Men. Det som talar för en uppdelning är att man då säkerställer kompetensen på ett helt annat sätt och i o m Lgr11 finns inte heller målet att eleverna ska uppnå förstaspråksnivå i svenska utan man fokuserar mera på funktionaliteten:

    Undervisningen i ämnet svenska som andraspråk ska syfta till att eleverna utvecklar
    kunskaper i och om svenska språket. Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar
    att utveckla sitt svenska tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga
    och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Det innebär
    att eleverna genom undervisningen ska ges möjlighet att utveckla språket för att tänka,
    kommunicera och lära. Undervisningen ska ge eleverna rika möjligheter att kommunicera
    på svenska utifrån sin kunskapsnivå, utan att ställa för tidiga krav på språklig
    korrekthet.


    Jag tror, och hoppas, att de nya kursplanerna hjälper alla oss som brottas med dessa frågor dagligen att hitta en samstämmighet och att vi tillsammans kan förklara för elever, föräldrar och alla andra vad sva egentligen innebär och varför det är så viktigt.

    SvaraRadera
  11. Vilket bra inlägg! Håller med, termen svenska 2 måste bort.

    SvaraRadera
  12. Hej Anna!

    Hoppas att alla som använder termen "svenska 2" läser ditt fantastiska inlägg. Jag blir själv väldigt irriterad och arg över att man inte tar ämnet svenska som andraspråk på allvar, utan degraderar det till något tråkigt och inte lika viktigt som svenska.

    SvaraRadera
  13. Hej Bookis!

    Tack för dina fina ord!

    Ja, jag kan tänka mig att du blir lika irriterad som jag över dessa frågor. Vi får kämpa tillsammans! :)

    SvaraRadera