27 november 2008

Svenska språket genomsyrar ALLA ämnen

I DN idag kan man läsa att pojkar hämtar in flickornas försprång när det gäller betygen. Det är ju en intressant, och viktig, nyhet men det som intresserar mig är att de valt att besöka Bredbyskolan i Rinkeby för att ta reda på hur de har arbetat för att höja pojkarnas resultat.

Det visar sig att skolan har kunnat höja elevernas resultat genom att bl a satsa på små undervisningsgrupper med högst 15 elever. En lärare konstaterar att mer tid för varje elev gör att det är lättare att märka om någon halkar efter.

Det är ju såklart en oerhört viktig aspekt att ge eleverna tid och möjlighet att få undervisning i en mindre grupp. Men det är inte den enda aspekten. Det finns många andra viktiga aspekter och därför gladde det mig att läsa att de på Bredbyskolan låter det svenska språket genomsyra den mesta undervisningen. Det låter ju som en självklarhet och jag tror att DN egentligen menade att skriva att Bredbyskolans lärare låter ett andraspråksperspektiv på det svenska språket genomsyra den mesta undervisningen.

För det är ju precis det som behövs. Att alla lärare inser och förstår att det är annorlunda att lära sig saker på sitt andraspråk. Man behöver andra verktyg. Ett annat synsätt. ALLA lärare måste få kompetens i att undervisa flerspråkiga elever. Oavsett vilket ämne man undervisar i. Om inte annat så måste ALLA lärare ha läst boken "Stärk språket, stärk lärandet" av Pauline Gibbons. Mer om det har jag skrivit i ett tidigare inlägg.

Det finns en annan aspekt som också är viktig. Kanske viktigast? Och det är ju att man måste ha ett modersmål för att kunna lära på ett andraspråk. Det vet alla. Forskarna är eniga. Vi som arbetar med flerspråkiga elever är eniga. De allra flesta föräldrar håller med. Modersmålsundervisningen är viktig!

Politikerna håller inte med. Speciellt inte Björklund. I DN idag kunde man läsa att elever som får undervisning i sitt modersmål får högre betyg men Björklund hävdar att de säkert är så studiemotiverade att de skulle ha fått höga betyg ändå. "Jan Björklund säger till DN att det inte finns några planer på att ändra uppläggningen med modersmålsundervisning men att han själv anser att det är viktigare att lära sig svenska än att studera sitt modersmål. Framför allt för integrationens skull."

Det är ju sorgligt. Vår egen utbildningsminister väljer att tycka och tro i stället för att lyssna på de som faktiskt vet.

Modersmålsundervisningen har lägst status av alla ämnen. Lärarna är oftast anställda i ett "Språkcentrum" och får flänga runt på en mängd olika skolor och ha lektioner på eftermiddagarna när eleverna är trötta och hungriga. Efter skoltid såklart. Modersmålsundervisningen konkurrerar med fritidsaktiviteter och annat som lockar. Och en timme i veckan. Hur långt räcker det? Har eleven tur, och skolan/kommunen anser sig ha råd och möjlighet kanske eleven får en timme studiehandledning i veckan också. EN timme. Det är sorgligt.

Studier har visat att ämnesundervisning på modersmålet gynnar både kunskapsutvecklingen och utvecklingen i det svenska språket. Men det blundar Björklund för.

Ämnet svenska som andraspråk har också låg status och det ses ofta som ett stödämne trots att det har en egen kursplan. Varför är det så att Skolverket ser ämnet som ett sorgebarn? Skolverket ställer frågan "om svenska som andraspråk egentligen är berättigat som ämne, alternativt, vad som egentligen ska till för att svenska som andraspråk ska fungera som självständigt ämne, i enlighet med grundskoleförordningens reglering och ämnets kursplan."

Ett bra sätt att börja är väl att Skolverket själva börjar se på ämnet som ett eget ämne. Som jag, och tydligen Björklund, har förstått det så ligger ämnet svenska som andraspråk under "specialundervisning" i Skolverkets egen organisation. Inte så konstigt att Björklund så ofta ropar efter fler "speciallärare". Synd att han inte har förstått att speciallärare och svenska som andraspråkslärare har olika kompetenser. Och arbetar med olika sorters elever. Eller "problem" som andra kanske skulle uttrycka det.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

11 kommentarer:

  1. Om man bara kunde få ha grupper med färre elever i! I vår kommun räknar med med 30-klasser, ekonomiskt och bra. Det är klart att man inte hinner med alla, jag känner mig aldrig riktigt nöjd efter en lektion, alltid är det någon man inte har sett, pratat med eller kunnat hjälpa.

    SvaraRadera
  2. Har en elev utan modersmål och jag funderar på hur jag kan hjälpa...Alla inom skolan utom Björklund vet att man behöver ett modeersmål för att kunna lära sig ett andra språk. Jag blir så arg när jag hör att det inte prioriteras. Fasiken säger jag...

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag vet inte om jag har kommenterat här tidigare, men nu gör jag det i alla fall.

    Jag är en blivande lärare och bor i Tensta (& bloggar om det). Mina ämnen är svenska som andraspråk och spanska. Dessutom lever jag i en flerspråkig familj och mina barn går i en tvåspråkig skola.

    Således är jag mycket intresserad av språkfrågor och läser det du skriver med stort nöje. Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  4. Claes Nyberg, Liberati28 november 2008 01:39

    Här har fp inte torrt på fötterna utan driver en populistisk linje som spelar på känslor i folkdjupet. Det är i grunden samma rädslor som har fått fp att bejaka Moderaternas initiativ med s.k. svenskkontrakt.

    Ännu ett bevis för att fp har tappat sin liberala kompass...

    Claes, besviken liberal

    SvaraRadera
  5. annapanna, du har helt rätt! Det är omöjligt att se alla i en klass på 30 elever. I min skola har vi väldigt små klasser men det räcker inte. Det behövs fler och andra insatser för att alla ska nå målen. Men små klasser är ju självklart en viktig del på vägen dit.

    asapasa, jag hoppas du menar att du har en elev som inte får modersmålsundervisning? Iofs finns det ju en hel del barn som växer upp utan fullgott modersmål men det var nog inte det du menade, tror jag. Vill du läsa mer om just modersmålsämnet så rekommenderar jag Tema modersmål: http://modersmal.skolverket.se/

    Annelie, välkommen hit! Intressant att du bloggar om Tensta och spännande att du valt läraryrket! du måste bli medlem i LiSA, Riksförbundet lärare i svenska som andraspråk. Vi behöver fler studenter som kan vara med och tipsa om den senaste forskningen. www.lisa-riks.se
    Vad roligt att du gillar min blogg!

    Cleas, välkommen hit! Jag förstår att du är en besviken liberal. Det hade jag med varit. Jag håller med dig om att det är samma känslor som de spelar på när det både gäller detta med språkprover, startsvenska och svenskkontrakt. Det är en människosyn jag inte delar.

    Jag önskar er i Liberati lycka till med ert förändringsarbete och jag hoppas att Björklund till slut lyssnar på er. Och på alla oss andra.

    //Anna

    SvaraRadera
  6. Jag har en elev som har fem till sex språk omkring sig och av olika anledningar har han aldrig fått ett eget språk. Någon modersmålsundervisning har han heller inte fått.

    Ha en bra helg :-)

    SvaraRadera
  7. En fråga i sammanhanget: Varför är det inte FLER som för fram att Björklund saknar vetenskaplig grund för det han hasplar ur sig?? Har någon någonsin ställt honom mot väggen med det? Vet du, Anna?

    SvaraRadera
  8. asapasa, barn utan "riktigt" modersmål finns ju. Och för dem kan det ju vara särskilt svårt att klara av skolan. Eller så är de såpass duktiga att svenska deras starkaste språk, och således modersmål. Vilket leder till andra svårigheter som anledningen till att just han/hon ska läsa svenska som andraspråk. Det ska jag nog skriva ett inlägg om.

    Lärarinnan, jag är övertygad om att de flesta vet att Björklund tycker och tror i stället för att veta. Jag vet att Riksförbundet lärare i svenska som andraspråk har uppvaktat honom flera gånger (både när han var skolborgarråd i Stockholm och som minister) och han borde veta precis vad vi lärare tycker om just svenska som andraspråk och modersmål. Tyvärr går det inte ihop med fp:s integrationspolitik (som jag tycker borde kallas assimilationspolitik, men det är en annan diskussion) och alltså fortsätter han göra det han är bra på. Dvs tycka och tro.

    //Anna

    SvaraRadera
  9. Läst och grunnat. Anne-Marie

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Jag brukar förklara genom att jämföra med engelskundervisningen i England och ifrågasätta varför vi inte undervisar engelska på samma sätt som de. Då brukar de flesta förstå att det är skillnad på att undervisa ur ett första- respektive andraspråksperspektiv.

    SvaraRadera
  11. Hej Ulrika!

    Roligt att du lämnade en kommentar!

    Det är viktigt att visa på skillnaden mellan att undervisa ur ett första- resp andraspråksperspektiv. Och även påvisa skillanderna med att lära sig ett främmandespråk.

    SvaraRadera