26 april 2010

Genrepedagogik

Genrepedagogik. Vad är det?

Enkelt uttryckt är genrepedagogik ett sätt att undervisa explicit för att ge eleverna tillgång till skolspråket och förståelse för hur olika slags texter är uppbyggda. Genrepedagogik handlar om att synliggöra sådant som man i den vanliga undervisningen ofta tar för givet att eleverna redan känner till, sådant som elever från studievana hem kanske har med sig men som andra saknar. Det handlar om att tydliggöra textstrukturer för att eleverna lättare ska kunna läsa och förstå och det handlar om att ge eleverna kunskaper i hur man producerar olika texttyper.

Genrepedagogik handlar också om att ge eleverna ord och begrepp för att kunna tala om språk och om språkanvändning, ett metaspråk.

Det är inte det lättaste att sätta sig in i vad genrepedagogik är och hur man gör, men det är värt arbetet. Vill du ha inspiration kan jag rekommendera UR.se och deras sida om genrepedagogik i Rinkeby. För den som vill sätta sig in i hur man kan arbeta med genrepedagogik i ett mångkulturellt klassrum är sidan guld värd. Man får se exempel ur klassrumssituationer, läsa beskrivningar av olika textgenrer samt höra och läsa intervjuer med pedagoger och forskare. Materialet om genrepedagogik har tagits fram i samarbete med Knutbyskolan i Rinkeby där man arbetat med detta "Knutbyprojekt" i flera år. Läs även artikeln om Knutbyskolan i tidningen LÄRA.

Man kan bl a lyssna på Pauline Gibbons när hon berättar om vikten av att se flerspråkiga elever som en resurs och att de utvecklas bäst av att integreras i den ordinarie undervisningen så snart som möjligt.

Det finns även en intervju med språkforskaren Monica Axelsson där hon beskriver hur viktigt det är att man stöttar eleverna så att de kan erövra skolspråket och på vilket sätt genrepedagogiken kan bidra till detta.

Ett annat intressant program som visar upp hur genrepedagogik fungerar i praktiken är UR-programmet På väg mot ett andra språk i serien Barn av sitt språk.

Igår startade även URs nya serie Lärare på hemmaplan och i första avsnittet (programmet kräver inloggning via mediacentral) får vi möta Camilla Asker, lärare i Knutbyskolan, och vi får ta del av hur hon arbetar parallellt med att utveckla elevernas språk och ämneskunskaper. Mycket intressant! (Även om jag tycker att de nyanlända eleverna borde få börja sin skolgång i en förberedelseklass en kort period innan de får delta i sina ordinarie klasser på heltid...)

I en artikel publicerad i Lärarförbundets tidning Alfa kan ni läsa om Mariana Sellgren och om hur hon arbetar med genrepedagogik och SO. Mariana Sellgren har även skrivit en uppstats, om hur man arbetar språk- och kunskapsutvecklande i SO, som heter Den dubbla uppgiften. (.pdf-fil)

Det finns även en relativt ny bok som handlar om genrepedagogik: "Låt språket bära - genrepedagogik i praktiken", av Anniqa Sandell-Ring och Britt Johansson¨som jag varmt kan rekommendera.
Till sist måste jag ännu en gång nämna "Stärk språket - stärk lärandet" av Pauline Gibbons. En bok som alla pedagoger borde läsa. Och till min glädje finns det nu en uppföljare för lärare som undervisar äldre elever: "Lyft språket - lyft tänkandet"

Om du vill veta hur jag arbetar med genrepedagogik, läs även följande inlägg: Genrepedagogik på mitt sätt, Genrepedagogik - det fungerar och Genrepedagogik är fusk? Nationellt centrum för svenska som andraspråk har även en sida med många tips om genrepedagogik.

Vill du läsa en D-uppsats om genrepedagogik tycker jag du ska ladda hem Anniqa Sandell Rings uppstats. (.pdf-fil)

Nationellt centrum för svenska som andraspråk finns många tips att ta del av under rubriken Vad är genrepedagogik?

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

14 kommentarer:

  1. Visste inte att en uppföljare är på gång. Tack för tipset! Tycker att det är bra, men väldigt svårt med genrepedagogik. De elever jag har är så grymt ovana vid att uttrycka sig i skrift. Ofta har de bara lärt sig att rapa upp det de läst och lärt sig utantill. Ibland känns vägen till ett G i svenska som andraspråk otroligt långt.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att genrepedagogik är svårt, men det är no ett av de bästa sätten att få elever att närma sig olika texttyper.

    Spännande med en uppföljare på boken, eller hur?

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset.
    Vi läste Gibbons under lärarutbildningen men jag har nog inte sett så mycket mer av henne sedan dess. Vill minnas att jag tyckte om henne.

    Helt klart värt en omläsning.

    //K

    SvaraRadera
  4. Tack för alla intressanta tips. Är inne på hedersvåld just nu, men ska lägga Gibbons bakom örat.

    SvaraRadera
  5. killfröken, Gibbons är väl värd en omläsning eller två. Det finns bra studiehandledning till boken at tladda ner här: http://www.andrasprak.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=12819&a=71153

    Helena: Kul att tipsen är intressanta! Vad är det du håller på med när det gäller hedersvåld?

    SvaraRadera
  6. Jag såg programmet om läraren och eleverna på Knutbyskolan och blev så glad! Att se eleverna med sådana ögon, postivt bemötande - så bra!
    Har läst svenska som andraspråk för att vidareutbilda mig på senare tid. När jag började blogga letade jag med ljus och lykta efter andra bloggande lärare med sådan inriktning. Och här finns du! Vill gärna länka till dig med. Nu pysslar jag mest med IT men har stor nytta av svenska som andraspråk i det. Går hand i hand med mycket

    SvaraRadera
  7. Välkommen till min blogg IT-mamman! Visst är det underbart att få se pedagoger som brinner för vad de gör och denna lärares positiva människosyn lyste verkligen igenom och man märkte att det fanns en genomarbetad tanke bakom det hon gjorde.

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Roligt att hitta till dig! Nu har jag en hel del intressant läsning att ta del av.

    Anna-Lena

    SvaraRadera
  9. Vad bra att jag hittade till det här inlägget! Jag har precis bara börjat utforska genrepedagogiken (jag har börjat jobba i en åk 4). Det kommer att bli en lång upplärnings- och inkörningsperiod för både mig och eleverna har jag på känn, men det känns som att man nu har ett undervisningssätt som kan ge eleverna (inte bara andraspråkseleverna) reella verktyg för att självständigt producera texter.

    Jag har skrivit om mina första intryck av genrepedagogik här http://bjornkindenberg.tumblr.com/post/1352451837/vad-har-man-for-nytta-av-grammatik men jag lär återkomma i ämnet.

    SvaraRadera
  10. På www.plugga24.se finns en resurs för lärare och elever som önskar arbeta med genrepedagogik / genrekunskap. Där finns en mängd exempel på olika slags genrer, t ex skönlitterära, tidningenrer osv med exempeltexter och förklaringar.
    https://sites.google.com/site/plugga24se/genrekunskap

    SvaraRadera
  11. Tack för ditt inlägg om genrepedaogik. Jag har funderat på att starta med det, men det känns som att det är riktigt lång startsträcka. Mycket att lära in.

    Tack för en intressant blogg.
    /Stina
    http://stinasfamilj.blogg.se

    SvaraRadera
  12. Hej Stina!

    Man kan börja i det lilla. Att börja med att sätta sig in i cirkelmodellen är en mycket bra start. Om du ögnar igenom rapporten från Kuntbyskolan som jag skrivit om här så märker du att det tar lång tid att komma igång med detta arbetssätt och de lärarna tog en sak i taget.

    Själv har jag försökt sätta mig in i en genre i taget och tydliggjort de bitar som varit relevanta för min elevgrupp. Jag har också modifierat modellen så det har passat just oss. Börja prova på så kommer du märka att det fungerar bättre än du tror. Jag tvivlade också innan.

    Lycka till och hör gärna av dig igen om du har frågor eller för att berätta hur det går.

    SvaraRadera
  13. Hejsan! jag är en intresserad läsare och är intresserad av genrepedagogik. Din text är väl tillfredställande och jag har en fråga angående det. varför har genrepdagogiken utvecklas?

    med vänliga hälsningar Olle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Olle!

      Förlåt att jag inte svarar dig förrän nu, av någon anledning har jag missat din kommentar.

      Genrepedagogik växte fram i Australien under slutet av 70-talet eftersom man då märkte att många elever med låg socioekonomisk status inte utvecklades i samma takt och lika långt som elever från medelklassfamiljer. Man bestämde sig därför för att försöka ta reda på varför detta skedde och hur man skulle kunna skapa en skola där alla elever ges möjlighet att utvecklas så långt de kan.

      Det finns en bok som heter Learning to Write, Reading to Learn där man får en bra genomgång av hur genrepedagogiken växte fram och fortfarande utvecklas.

      http://www.andrasprak.su.se/litteratur/facklitteratur/learning-to-write-reading-to-learn-1.95935

      Hälsningar,
      Anna

      Radera